Aktuellt

 

Välkommen till ett nytt friskt år 2022!

Jag känner lugnet att bara få vara i nuet där allt sker bara vi förstår sanningen om vår kropp, sinne och själ där allt liv är!

Aktuellt är en fortsatt ny kurs i Ayurveda om den uråldriga kunskapen där vi lär oss hur vi fungerar och hur vi kan hjälpa kroppen att självläka med små enkla råd.

Ny kurs startar till hösten på  Bäddar & ängar – se under Ayurvediska kurser

Sommartips! Pitta

Daglig rutin

Utsätt dig aldrig för länge för direkt solljus, du kan få en solbränna även i skuggan. Man bör också hålla huvudet svalt hela tiden. Vi rekommenderar att skydda huvudet från direkt solljus med en lämplig hatt eller scarf. Om du har fått för mycket sol, har vi After sun oil som balanserar överskottet av Pitta på ett naturligt sätt.

När det gäller motion och träning är det viktigaste att ta det lugnt och inte ta ut sig helt. Simning och promenader rekommenderas särskilt vid denna tid.

Oljemassage på morgonen görs bäst med Pitta massageolja. Använd Pitta aromolja för en svalkande atmosfär i hemmet eller i bilen.

Diet

Minska på salt, sur, kryddig och mycket varm mat. Välj istället rätter med söta, bittra och sammandragande smaker eftersom dessa balanserar Pitta. Det är särskilt viktigt att bara äta när du är riktigt hungrig. Ät med måtta då mycket varmt väder gör att matsmältningen fungerar med reducerad kapacitet.

Föredra lätta rätter som grönsakssoppor, ris eller nudlar med grönsaker. Sallad som en sidorätt är det rätta att äta nu. Du kan du krydda maten med Pitta Churna och för matlagning använda ghee (renat smör) eller kokosolja.

Drycker

När det är varmt är det särskilt viktigt att dricka tillräckligt, eftersom kroppen förlorar mycket vätska på grund av ökad svettning. För att inte försvaga matsmältningen rekommenderar vi att undvika iskalla drycker även under mycket varma dagar.

Det finns ett brett urval av kalla eller varma drycker att välja: Pitta Te, Raja’s Cup, pepparmintste, färska fruktjuicer eller hemgjord lassi (yoghurtdryck, se nedan för recept). Till exempel är en lassi med pepparmynta härligt uppfriskande, eller med rosenvatten, rosenmarmelad eller kokosmjölk. Möjligheterna är många, välsmakande och hälsosamma. Enbart de livsmedel som du gillar och som stämmer överens med dig är hälsosamma.

Drycker bör inte drickas direkt från kylskåpet, eftersom det försvagar matsmältningen och kroppen måste värma upp sig i onödan. Och i möjligaste mån undvik Pitta- höjande drycker såsom alkohol, svart te och kaffe. Prova det Ayurvedisak kaffesurrogatet Raja’s Cup.

Föredra lätta sommarrätter med gurka, zucchini (squash), pumpa, morötter, sparris, broccoli, blomkål, sallad, basmatiris, fullkornsprodukter, ghee, Lassi, gula mungbönor, olivolja, kokosolja, mandlar, söta frukter och milda kryddor (koriander, fänkål, gurkmeja, färsk ingefära i små mängder, kardemumma, kanel, saffran).
UNDVIK  – Rödbetor, aubergine, rädisor, tomater, kryddig paprika, lök, vitlök, hirs, råg, majs, bovete, yoghurt (utom i Lassi), sura mjölkprodukter, ost, sura frukter (apelsiner, grapefrukt,  oliver, cashewnötter, honung, melass, starka kryddor eller kryddor som skapar värme (peppar, chili , anis, kryddnejlika), salt, vinäger, alkohol och (för icke-vegetarianer) rött kött.

Grundrecept för att göra Lassi:
Om möjligt använd helt färsk yoghurt, helst hemgjord, till exempel med en yoghurt-box.
Späd yoghurt med vatten (en del yoghurt till 3–4 delar vatten) och vispa sedan.

Vet du inte din konstitution kan du göra ett självtest

Välkomna – Praktiken är öppen för behandlingar och rådgivning – tisdag – torsdagar mellan kl 1000 – 1700.

Tack! Namasté // Lena  🙏

    

coll2

%d bloggare gillar detta: