Aktuellt

 

Välkommen till ett nytt friskt år 2022!

Jag känner lugnet att bara få vara i nuet där allt sker bara vi förstår sanningen om vår kropp, sinne och själ där allt liv är!

Aktuellt är en fortsatt ny kurs i Ayurveda om den uråldriga kunskapen där vi lär oss hur vi fungerar och hur vi kan hjälpa kroppen att självläka med små enkla råd.

Ny kurs startar till hösten på  Bäddar & ängar – se under Ayurvediska kurser

Varmt välkommen

Lena

Ayurvediska tips för Våren – Kaphas tid

Årstiden  – Vad betyder egentligen Kapha?

Vi lämnar nu den torra kalla Vata och går in i den fuktiga kalla Kapha.

Kaphas positiva sidor är stabilitet, lugn, eftertänksamhet, tålamod och uthållighet. Det är avundsvärda egenskaper och en fin sida av Kapha som personlig konstitution.

Då: Under den gångna Vataperioden har det varit bra att samla och bygga upp. Den tyngre, dvs värmande, proteinrika, fetare och smörjande maten har varit bra.

Nu: Under Kaphaperioden, mars till Midsommar, tenderar Kapha att samla sig och bilda ett överskott. Det överskottet behöver vi motarbeta, och det gäller särskilt för dig med en Kapha-konstitution. Hur gör vi?
Kapha – den naturligt årstiden för utrensning – vad kan vi göra själva

Liksom vårfloden kommer för att skölja bort och göra rent efter vintern, är rensning i våra inre kanaler viktigt att tänka på under våren.

En sida av Kaphas stabila egenskap är att det vid överskott kan bli tungt. Lugn och eftertänksamhet kan i överskott bli till stagnation. Kaphaöverskott yttrar sig t ex som stelhet i leder och muskler, och rent av med tunghet i både kropp och sinne. Slembildning är också förknippat med Kaphaobalans, dvs överskott av det tunga Kapha-elementet. Detta balanserar vi genom att prioritera allt som underlättar flödet i kroppens subtila kanaler.

Först maten  Vi minskar det feta och proteinrika och prioriterar frukt, bär och grönsaker. Kaphasäsongen betraktas som kall. Varm mat och värmande kryddor passar även nu under våren fint i matlagningen. Dagens huvudmål bör vara mitt på dagen. För en Kaphaperson eller en person med Kaphaobalans går det att hoppa över kvällsmaten, eller bara ta en lätt soppa. Bladgrönt, groddar och friska smaker är välgörande för Kapha.

Sedan aktiviteten  Det är välgörande och viktigt att vi aktiverar oss fysiskt. Förr i tiden var det tid för jordbruk och vedhuggning – idag behöver vi finna andra aktiviteter för att kompensera för våra ofta stillasittande vardagar. Fysisk aktivitet stimulerar förbränningen, det hjälper till att bränna slaggprodukter och motverkar syrabildning i kroppens vävnader. Fysiskt arbete under Kapha-årstid är rena medicinen.

Och drick vatten  Tarmslemhinnan består till ca 80% av vatten. Om det inte finns vätska riskerar magsyraproduktionen att minska, din matsmältning försämras. Det i sin tur kan leda till restprodukter, slaggansamling, det som Ayurveda kallar Ama. Tänk på att dricka vatten, naturligtvis helst varmt kokt vatten, samma temperatur som te och kaffe. Drick däremot inte stora mängder under måltiden, se till att dricka i god tid i förväg. Före frukost, före lunch, före kvällsmat.

Vet du inte din konstitution kan du göra ett självtest.
Kapha – allergitiden

Kaphatiden förknippas med lövsprickning, pollen och allergi. Ett tips som kan låta enkelt är att minska kraftigt på mjölkprodukter och undvika socker i alla dess former. Det kan för vissa personer vara rena underverk. Både mjölkprodukter och socker bidrar till slembildning.

Välkomna – Praktiken är öppen för behandlingar och rådgivning – tisdag – torsdagar mellan kl 1000 – 1700.

Tack! Namasté // Lena  🙏

    

coll2

%d bloggare gillar detta: